Listopad w zerówce

 

Drodzy Rodzice!

 

W kolejnych  tygodniach listopada działo się wiele.  Jednym z elementów na który nie mieliśmy  wpływu to zmiana czasu do którego trzeba było się przyzwyczaić.  W temacie kompleksowym ,, Jesienna pogoda’’  dzieci rozwijały umiejętności matematyczne poprzez utrwalenie przemien­ności rytmu dnia i nocy.   Zastanawiały się kiedy na niebie widać księżyc i gwiazdy, co się dzieje, gdy kończy się noc, kiedy słońce jest najwyżej na niebie, czy dzień lub noc mogą się zatrzymać. Rozma­wialiśmy o tym czym różni się dzień od nocy, co robimy w ciągu dnia (rano, w południe, wieczorem), a co robimy w nocy.  W tym celu dzieciaki nauczyły się również odczytywać pełnych godzin na zegarach, którymi własnoręcznie operowały przesuwając wskazówki.  Wysłuchaliśmy także opowiadania Jedna srebrna kropla i zapoznaliśmy  się z cyklem obiegu wody w przyrodzie. Dzieciaki również eksperymentowały z wodą  – poznały trzy stany skupienia wody, dowiedziały się, co pływa, a co tonie. Utrwalały również  pojęcia związane ze zmianami pogody w cyklu pór roku. Uczyły się odczytywać i zapisywać w formie graficznej swoje obserwacje dotyczących zmian temperatury i zjawisk atmosferycznych.  Uczniowie mogli  uzupełnić swój indywidualny kalendarz pogody w domu, dzięki  obserwowaniu jej np. w telewizji lub z innych środków przekazu medialnego by łatwiej mogły dopasować swój strój do warunków atmosferycznych. Odnosząc się także do doświadczeń dzieci oraz informacji wyszukanych w Internecie,  książkach  – utrwalaliśmy informacje dotyczące opieki nad domowymi zwierzętami, sposobach żywienia i odpowiedzialności za nie. W temacie kompleksowym  ,,Zwierzęta domowe’’ poszerzyliśmy te informacje o szczegóły związane z pracą weterynarza. Dzięki temu dzieci miały okazję nie tylko powiększyć zasób swojej wiedzy na temat zwierząt, ale też kształtować poczucie empatii i odpowiedzialności w stosunku do nich.  W czasie zabaw obrazowały sposób poruszania się  i naśladowały ich głosy. Tworzyły też prace plastyczne z gazet oraz wyklejały sylwetkę psa i kota  plasteliną. Temat ten był również okazją by włączyć  dzieciaki  do akcji ,,Podziel się kocykiem” wraz z uczniami całej naszej szkolnej społeczności.  Zatem jeśli ktoś z dzieci zapragnie mieć swoje zwierzątko a Państwo chcą wesprzeć rozwój emocjonalny i społeczny swoich dzieci to koniecznie odnieście się do tych zajęć  by uzmysłowić  im że prawdziwe zwierzę to nie maskotka, którą można odstawić na półce, to odpowiedzialność  i troska każdego dnia. Jeśli już ktoś jest posiadaczem jakiegoś pupila warto włączyć dzieci zawsze w systematyczną opiekę nad nimi. W  codziennych aktywnościach w zerówce poznaliśmy  liczbę 4 oraz głoski t,T,d,D . Zachęcam do systematycznej pracy z dzieckiem, gdyż prócz analizy i syntezy sylabowej, przeliczaniu słów w zdaniach, nazywaniu sylab w słowach zajęliśmy się trudniejszą sztuką  jak przeliczaniem głosek w słowach. Dzieci również  odczytywały sylaby z poznanych liter (o, a, i, e, t, m, d)  kończyły wyrazy na podaną sylabę przez nauczyciela oraz czytały globalnie krótkie wyrazy tylko i wyłącznie z poznanych liter ( dom, dam, tam, tama, mata, data, meta, moda).  Aby wesprzeć naukę czytania i pisania Państwa dzieci, warto wskazywać i nazywać poznane w przedszkolu litery w codziennym otoczeniu dziecka: na reklamach, bilbordach, w gazetach itp. Nadmieniam,  iż 11 listopad to  Święto Narodowe -100 lecie odzyskania Niepodległości przez Polskę – uroczysty apel  w którym  brały udział wasze dzieci. Apel ten  pozwoli im utrwalić wszystkie symbole polskie jak również nauczył przyjmowania odpowiedniej postawy w czasie odśpiewania hymnu Polski.

 

Małgorzata Herczuk

SKONTAKUJ SIĘ Z NAMI

Szkoła Podstawowa im. ks. Bernarda Sychty

w Puzdrowie

Puzdrowo 32, 83-340 Sierakowice