Maj w zerówce

 

Drodzy Rodzice!

Maj to  miesiąc, który posiada trzy głoskową nazwę i choć coraz bardziej przybliża nas do wakacyjnego odpoczynku jest uroczy z różnych powodów. To dzięki niemu czujemy wiosenny powiew wiatru, zapach kwiatów i budzącej się przyrody. Mówiąc krótko w paru zdaniach o wzajemnych powiązaniach między nami bo to wszystko to jest właśnie środowisko, które właśnie w tym czasie szczególnie zachęca nas do obserwowania, słuchania, działania. Dlatego też przysłowie ludowe które głosi treść ,,W maju jak w gaju” jest wyzwaniem i do tego na przekór kwietniowej pogodzie – jest miesiącem ciepła, słońca i radości! W skrócie opowiemy o czym rozmawialiśmy.  Poznaliśmy znaczenie słów ekologia i ekologiczny oraz recykling. Utrwaliliśmy informacje o sposobach segregowania śmieci w domu oraz w sortowni. Rozmawialiśmy również o odnawialnych i nieodnawialnych źródłach energii. Wiemy jak dbać o naszą planetę  i racjonalnie korzystać z jej zasobów. Nauczyliśmy się piosenki o segregacji i przygotowaliśmy z folii bąbelkowej ekologicznego smoka.  Z pewnością te działania wsparły nie tylko rozwój poznawczy dzieci ale również  świadomość ekologiczną, która zdecydowanie jest nam wszystkim bardzo potrzebna. Przygotowaliśmy się także do przedstawienia – Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi – które pokażemy naszym przedszkolakom i uczniom klas I-III z okazji Dnia Dziecka.   W kolejnych dniach maja zastanawialiśmy się jakie miejsce zajmują książki w naszym życiu, do czego służą, jakie informacje można w nich znaleźć. Na podstawie opowiadania Jak powstaje książka? dzieci poznały krótką historię papieru i książek. Dzieci korzystały także ze zbiorów naszej szkolnej biblioteki, rozwiązywały zagadki oraz opowiadały wymyślone historie bajkowe. Nikt nie ma wątpliwości że płynąca w nich treść jest tajemnicą dla każdego czytelnika.  Aby wszechstronnie rozwijać zdolności, wrażliwość, empatię i zainteresowanie literaturą – warto dziecku czytać książki, zgodnie z jego zainteresowaniami. W temacie kompleksowym Polska to mój dom – mówiliśmy o kraju, w którym mieszkamy oraz jako kraju, który należy do Unii Europejskiej. Poznaliśmy znaczenie słów: ojczyzna, kraj, stolica, Unia Europejska, wspólnota. Utrwaliliśmy znajomość wyglądu polskich symboli narodowych oraz niektórych symboli Unii Europejskiej. Śpiewaliśmy hymn Polski, rozmawialiśmy o tym, w jakich okolicznościach go śpiewamy. Dzieci rozwiązywały zagadki i tworzyły rymy do słów związanych z miastami leżącymi nad Wisłą. Korzystając z doświadczeń dzieci, albumów i tablicy interaktywnej, rozmawialiśmy o tym, jak wyglądają różne polskie krajobrazy, jakie zwierzęta i rośliny można zobaczyć w Polsce. Wykonaliśmy także pracę plastyczną „Godło Polski” i flaga. Dzieci poznały wzór regionalnych strojów: kaszubskiego i łowickiego, ubierały sylwety lalek w papierowe stroje. Kraina muzyki pozwoliła przybliżyć dzieciom świat instrumentów oraz dźwięków wydobytych także z instrumentów akustycznych ( łyżki, pudełka, klocki itp.). Poznawały różne rodzaje ekspresji muzycznej. Próbowały nazywać uczucia, które im towarzyszą podczas słuchania i tworzenia muzyki. Malowały farbami do słuchanej muzyki ,,Walc kwiatów” P. Czajkowskiego. Próbowały wyrażać treść utworu poprzez ruch i środki plastyczne. Utrwaliły informacje dotyczące bezpiecznego poziomu głośności dźwięków, dowiedziały się, jak dbać o słuch oraz jakie są konsekwencje przebywania w hałasie.  Święto mamy i taty to okazja by wzmocnić poczucie przynależności do rodziny.  Dzieci utrwalały znajomość nazw związanych z relacjami w rodzinie: rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni itp. Rozwijały kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach. Przygotowując się do tego ważnego święta wykonały ozdobne ramki oraz laurki, które własnoręcznie podpisywały. W ostatnim tygodniu maja dzieciaki uczestniczyły w zajęciach promocji zdrowia pod hasłem : Samo zdrowie –  w czasie którego utrwaliły zasady zdrowego stylu życia,  nabyły umiejętności dbania o własne zdrowie oraz zapoznane zostały z zagadnieniami dotyczącymi profilaktyki uzależnień oraz poznały korzyści płynące z aktywności fizycznej. W związku z tym wykonały kanapki z nowalijek, przygotowały plakaty o tematyce nałogów, ćwiczyły   i brały udział w zabawach grupowych w czasie  pikniku przedszkolnego. W codziennych aktywnościach poznały litery  Z, F, J, H uczyły się je rozpoznawać, pisać po śladzie  i samodzielnie. Poznały znak większości i mniejszości. Tworzyły modele słów zawierających litery  oraz doskonaliły umiejętność określania głosek na początku, na końcu i w środku wybranych słów. Usprawniały słuch rozwiązując zagadki słuchowe. Dzieci rozwijały umiejętności matematyczne poprzez określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów. Ćwiczyły przeliczanie obiektów, dodawanie w zakresie 10, kontynuowały rytmy. Wspólnie przeliczały, dodawały  i odejmowały obiekty  w najbliższym otoczeniu,  odczytywały proste teksty oraz rozwiązywały proste matematyczne zadania tekstowe.  Choć nazwa  miesiąca krótka to nasza wiedza jest rozległa z czego jesteśmy dumni.

Małgorzata Herczuk

 

SKONTAKUJ SIĘ Z NAMI

Szkoła Podstawowa im. ks. Bernarda Sychty

w Puzdrowie

Puzdrowo 32, 83-340 Sierakowice