Marzec w zerówce

 

 

Drodzy Rodzice!

 

Marzec obfitował w przeróżne ciekawostki w zerówce. To również czas kiedy z utęsknieniem dzieci czekały na pierwszy powiew wiosny i wiosenne słonko.  Ale zacznijmy od początku. W pierwszym jego tygodniu rozmawialiśmy w przedszkolu o wynalazkach, również tych, które dla współczesnych dzieci są zwyczajnymi urządzeniami gospodarstwa domowego. Podczas rozmów, oglądania ilustracji w książkach, słuchania opowiadania wspominaliśmy, w jaki sposób te wynalazki powstały (np. radio, telefon, telewizor). Wyobrażaliśmy sobie również, jak wyglądał świat bez nich. Dzieci wysłuchały również opowiadania Wynalazki, z treści którego dowiedziały się, że wiele otaczających nas przedmiotów to użyteczne wynalazki, np. karteczki samoprzylepne, rzepy.  Staraliśmy się cieszyć z przedmiotów które nas otaczają i  są innowacyjne oraz zwyczajnie ułatwiają nam życie. W trakcie tych działań  świetnie  bawiliśmy się  ze sobą i współpracowaliśmy tak by stworzyć – postać robota – wykonaliśmy przestrzenną pracę  która do tej pory zdobi naszą salę. Podczas rozmów i zabaw dotyczących komputera dzieci utrwaliły zasady bezpieczeństwa w kontaktach przez Internet. Poznały  literę p na podstawie wyrazu pralka i uczestniczyły w wielu zabawach językowych utrwalających jej zapis i miejsce w słowach.  Kolejny tydzień marca  – to kapryśna pogoda, rozmawialiśmy w przedszkolu o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie. Dzieci w małych grupkach dzieliły się wiedzą z kolegami i koleżankami, by następnie zaprezentować informacje na forum grupy. Podkreślaliśmy nieprzewidywalność wiosennej pogody, również na podstawie przysłów i powiedzeń o wiośnie staraliśmy się dopasować swoje ubrania. Podczas krótkich wyjść na terenie placu zabaw  obserwowaliśmy zmieniającą się przyrodę i wiosenną pogodę. Poznały literę w na przykładzie wyrazu wazon i wykonały wiele ćwiczeń utrwalających sposób jej pisania oraz miejsce w liniaturze. Uczyły się śpiewać piosenkę Marcowa pogoda, Pachnąca wiosna. Wykonały pracę plastyczną przedstawiającą ogród pełen żab oraz przestrzennego bociana  zgodnie z instrukcją obrazkową.  Kontynuując wiosenne zabiegi i obserwując zmiany w otoczeniu dzieci na podstawie własnej wiedzy i doświadczeń opowiadały o zwiastunach wiosny. Wiosna pojawiła się w ogródkach , pierwsze kwiaty – krokusy, przebiśniegi,  tulipany, żonkile. To zapoczątkowało ciąg  dalszych naszych rozmów. Wysłuchały opowiadania O żółtym tulipanie, dzięki któremu dowiedziały się, jak przebiega proces rozwoju i wzrostu rośliny. Samodzielnie zasadziły fasolę, cebulę i rzeżuchę, założyły małą przedszkolną uprawę. Zapoznały się z pracą i narzędziami ogrodnika. Wykonywały zadania matematyczne. Poznały literę c na podstawie wyrazu cebulka i uczestniczyły w wielu zabawach językowych, utrwalających jej zapis i miejsce w słowach. Wspólnie uczestniczyły w apelu przygotowanym przez przedszkolaków, które oficjalnie przywitały wiosnę w imieniu całej społeczności szkolnej. Zatem  wiosna zagościła na dobre w przyrodzie, w rozkwitających pączkach, powracających ptakach. Dzieci wysłuchały opowiadania Tajemniczy lot, z którego dowiedziały się w jakiej kolejności przylatują ptaki na wiosnę, jak wygląda czapla, skowronek i trznadel, co to znaczy, że wiosna „wybucha”, które kwiaty są oznaką wiosny. Dzieci kontynuowały „wiosenną matematykę”, słuchając zagadek matematycznych. Poznały literę g na przykładzie wyrazu globus i wykonały wiele ćwiczeń utrwalających sposób jej pisania oraz miejsce w liniaturze. Tworzyły zbiory różnych przedmiotów, przeliczały przedmioty w zbiorach, ćwiczyły dodawanie w zakresie 10. Ostatni tydzień marca to rozmowy o tym co się dzieje na wiejskim podwórku. Dzieci dowiedziały się, jakie zwierzęta żyją w wiejskiej zagrodzie. Samodzielnie weryfikowały informacje dotyczące wyglądu i zwyczajów zwierząt. Rozpoznawały dźwięki wydawane przez zwierzęta, dopasowywały nazwę zwierzęcia i ilustracje je przedstawiające do dźwięku, który wydaje. Wykonały wiele ćwiczeń w dodawaniu w zakresie 10. Poznały w literę ł na podstawie wyrazu łapa. Były uczestnikami  zajęć hospitacyjnych  w czasie których dowiedziały się  Skąd się bierze ser? Poznały produkty mleczne czyli nabiał i rozpoznawały zmysłem dotyku, smaku i zapachu różne rodzaje produktów mlecznych. Wszyscy doskonale już wiedzą jakie zwierzęta dają nam mleko – krowa, owca, koza …….ale czy tylko? My już wiemy a wy?  Lepiej to sprawdźcie koniecznie!

 

Małgorzata Herczuk

SKONTAKUJ SIĘ Z NAMI

Szkoła Podstawowa im. ks. Bernarda Sychty

w Puzdrowie

Puzdrowo 32, 83-340 Sierakowice