Październik w zerówce

 

Drodzy Rodzice!

Kolejny miesiąc za nami. Wasze dzieci są coraz bardziej twórcze i bystre.  Zatem warto przybliżyć wszystkim czego nauczyły i dowiedziały  się przez kolejne  tygodnie.  W temacie kompleksowym ,,Dary jesieni”  rozmawialiśmy  o skarbach najbardziej kolorowej pory roku. Podawaliśmy nazwy warzyw i owoców, dzieliliśmy te nazwy na sylaby i głoski, określaliśmy cechy wybranych warzyw i  owoców w tym egzotycznych.  Rozmawialiśmy również o sposobie przetwarzania żywności  czyli tzw. przetworów – zapraw na zimowy czas.  Poznaliśmy kilka gatunków grzybów, wskazując jednocześnie na grzyby jadalne, niejadalne i trujące. Bawiliśmy się kasztanami, żołędziami  i liśćmi, rozpoznawaliśmy je za pomocą wzroku i dotyku. Teraz już wszyscy wiemy, że również drzewa w lesie posiadają swoje owoce.  Wiemy, że bogactwo natury jest różnorodne należy tylko bacznie je obserwować . Wiemy także w jaki sposób należy zachowywać się w lesie, by pobyt tam był bezpieczny. Pamiętamy że las to dom zwierząt więc nikt w cudzym domu nie powinien zachowywać się nieodpowiednio.  W edukacyjnym programie dla dzieci  przedstawiającym świat przyrody i ekologii główny bohater Skrzat Borówka  przedstawił nam  wędrówkę  przez las, pola, ogród, gdzie w przystępny i ciekawy sposób  zachęcił nas do poznania tajemniczego świata roślin i zwierząt, który  wspólnie się uzupełnia i tworzy ekosystem.  Wspólne śpiewanie piosenki  ,,Idzie lasem pani Jesień”  to doskonałe odprężenie w czasie zajęć . W  drugim tygodniu października rozmawialiśmy o zasadach zdrowego odżywiania się. Wszyscy zapoznaliśmy  się z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób warto spędzać wolny czas, by zachować zdrowie i sprawność. Rozmawialiśmy o sposobach ubierania się w poszczególnych porach roku. Wykonaliśmy w dużej formie plastycznej plakaty gdzie przyporządkowaliśmy garderobę zgodnie z podanymi cechami . Potrafimy i wiemy  także jak prawidłowo szczotkować swoje zęby po jedzeniu. Doskonałą okazją by utrwalić  nawyk dbania o higienę jamy ustnej była piosenka ,,Szczotka pasta” którą nuciliśmy przy każdej okazji.  W trzecim tygodniu października  przyglądaliśmy się zmianom w przyrodzie. Poszukiwaliśmy oznak jesieni w parku i w lesie.  Wiemy jakie cechy wspólne łączą a także jakie dzielą te środowiska.  Przyglądaliśmy się drzewom, próbowaliśmy rozpoznawać ich gatunki po liściach i owocach. Wspólnie podczas prezentacji multimedialnej zastanawialiśmy się w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy i kto zasypia w zimowy sen na podstawie wiersza Wandy Grodzieńskiej ,, Zapasy na zimę”.  Dowiedzieliśmy się ze świat zwierząt jest różnorodny a sposób odżywiania zaskakujący. Teraz już wiemy, że mieszkają w nim zwierzęta roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne i owadożerne.  W temacie – Zabawy na jesienne wieczory dzieci uczyły się odróżniania elementów świata fikcji  od rzeczywistości. Utrwalały wiedzę o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze, kinie, filharmonii.   Zastanawiały się wspólnie nad tym, co to jest film, jak przebiega proces powstawania filmu, gdzie można obejrzeć film, jakie są rodzaje filmów. Dzieci  poszerzały słownik o pojęcia związane z filmem i teatrem, np.: reżyser, operator kamery, dekoracja, widownia, scena, kurtyna. Rozwijały umiejętności matematyczne poprzez rozpoznawanie niektórych monet i banknotów w czasie zakupu biletów do kina. W czasie zabawy zajmowały miejsca w odpowiednich rzędach i na odpowiednim krześle. Teraz już wszyscy wiedzą iż ilość monet w skarbonce to nie to samo co ich suma. Uczniowie również wiedzą jak zachować się podczas projekcji filmu lub trwania przedstawienia.  W czasie zabaw z muzyką poznały instrumenty muzyczne, potrafią je pogrupować np. na strunowe, dęte itp. oraz świetnie rytmizują za pomocą klaskania nutki które u nas oznaczają:  wolno – ta , a szybkie  -ti. W ten sposób odtwarzaliśmy rytmy słuchowo – ruchowe. W  codziennych aktywnościach w zerówce poznaliśmy  liczbę 2,3 oraz głoski I,i, A,a, E,e, M,m. Dzieci  uczestniczyły w wielu zabawach językowych, utrwalających  zapis i miejsce liter w słowach. Zatem warto jeszcze raz poćwiczyć z dziećmi wysłuchiwanie głosek  w słowach, a także odszukiwać litery poznane w wyrazach i tekstach pisanych.  Bardzo fajnym sposobem zabawy w wymyślanie jest  wymawianie jak największej liczby słów rozpoczynających się podaną głoską. Z całą pewnością takie ćwiczenie pomoże każdemu dziecku dobrze przygotować się do nauki czytania i pisania. Warto tę wiedzę utrwalić  gdyż właśnie w ten sposób doskonalimy słuch fonemowy – zdolność odróżniania głosek od siebie.  W czasie zabawy słowem nie krytykuj dziecka że w słowie ,,lew” ostatnią głoskę wybrzmi jako f – zrobiło to doskonale. Wytłumacz,  że tak słyszymy a piszemy całkiem inaczej. Takie zabawy słowne przyczynią się do większej koncentracji, uwagi  dziecka i  wykształcą logiczne myślenie.   Można to robić na spacerze, podczas jazdy samochodem czy w czasie porządkowania domu. Podobne ćwiczenia słuchowe doskonali się w czasie wysłuchiwania głosek i sylab w słowach, nazywaniu sylab w wyrazach oraz  przeliczaniu wyrazów w zdaniach. W ostatnim tygodniu października dzieci kształtowały poczucie przynależności do wspólnoty, jaką jest rodzi­na. Kształtowały umiejętność  poznawczą na podstawie przyniesionych rodzinnych fotografii. Teraz już wszyscy wiedzą, że rodzice  to również dzieci ale naszych  babć i dziadków  a my to  ich wnuki. W czasie rozmów szybko mogliśmy stworzyć  małe drzewo genealogiczne.  Okazało się że nie jedno dziecko ma również pradziadków i pra-pra dziadków. To wspaniała zabawa móc  porozmawiać i pooglądać fotografie w rodzinnych albumach, porozmawiać na temat bliższych i dalszych członków rodziny, także tych, których zabrakło. W ten sposób dzieci rozwijały myślenie przyczynowo-skutkowe na podstawie informacji o relacjach rodzinnych. Utrwalały umiejętność stosowania określeń: najmłodszy, najstarszy, starszy od, młodszy od, wcześniej, później, na początku, następnie, na końcu. Październik to miesiąc w którym nauczyliśmy się już wiele, ale wszystko co ciekawe i interesujące jeszcze przed nami……

Małgorzata Herczuk

SKONTAKUJ SIĘ Z NAMI

Szkoła Podstawowa im. ks. Bernarda Sychty

w Puzdrowie

Puzdrowo 32, 83-340 Sierakowice