Styczeń w zerówce

 

Drodzy Rodzice!

 

Aż trudno uwierzyć, że za nami stary rok a powitaliśmy kolejny 2019 nowy z pewnością pełen atrakcji i wyzwań. Zatem przypomnijmy sobie czego wasze dzieci nauczyły się i z jakimi umiejętnościami musiały się zmagać. W pierwszym tygodniu stycznia dzieci poszerzały wiedzę na temat sposobów odmierzania czasu. Rozwijały umiejętności rozumienia pojęcia czas. Tworzyły zegary.  Doskonaliły umiejętności działania zgodnie z instrukcją obrazkową. Rozwijały percepcję wzrokową poprzez ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej wyrazów. Dzieci utrwalały informacje o cykliczności pór roku. Doskonaliły wiedzę na temat czterech pór roku i ważnych świąt w kalendarzu występujących w czasie ich trwania. Rozwiązywały zagadki o miesiącach. Utrwaliły nazwy dni tygodnia i ich przemienności. Doskonaliły umiejętności posługiwania się takimi przyimkami jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze. Utrwaliły liczbę 7 w kontekście dni tygodnia. Rozwijały pamięć poprzez omawianie tygodniowego kalendarza aktywności grupy oraz odtwarzanie informacji w nim zawartych. Uczestniczyły w wielu zabawach językowych, utrwalających umiejętność rozpoznawania i nazywania liter. Nazywały pory roku widoczne na obrazkach, dzieliły nazwy na sylaby, a następnie na głoski. Układały zdania zawierające nazwę każdej pory roku. Rozwijały spostrzeganie wzrokowe poprzez wskazywanie różnic pomiędzy wyrazami. Rozwijały kompetencje matematyczne poprzez utrwalenie znajomości nazw miesięcy w roku i informacji o ich przemienności. Doskonaliły umiejętności rozumienia przysłów – Idzie luty podkuj buty – W marcu jak w garncu – itp. Zastanawialiśmy się wspólnie również w drugim tygodniu Co można robić zimą? Żeby to wyjaśnić rozmawialiśmy z dziećmi o tym, skąd się bierze śnieg. Dzieci próbowały wyjaśnić pochodzenie śniegu, dzieląc się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami. Oglądaliśmy śnieg przyniesiony z podwórka. Każde dziecko mogło dotknąć, pougniatać, powąchać śnieg, a następnie podzielić się z grupą swoimi uwagami, co do jego właściwości. Wspólnie zastanawialiśmy się, jakimi słowami można opisać śnieg. Dzieci zastanawiały się również nad pytaniem czy śnieg jest czysty?  poprzez eksperymenty badawcze. Podczas zabaw na świeżym powietrzu wasze dzieci wyszukiwały śladów zwierząt które poruszały się na naszym placu zabaw . Uczniowie potrafią kojarzyć inne z książek i albumów. Wspólnie z nauczycielem zastanawiały się, czy ludzie też zostawiają ślady, jakie to są ślady i czy ludzki ślad może służyć do identyfikacji osób co było ciekawym konceptem. Trzeci tydzień obfitował w dzieleniu się wiedzą na temat swoich bliskich jakimi są dziadkowie. Dzieci zapoznały się z wierszami i piosenkami poświęconymi babciom i dziadkom. Wspólnie  zastanawiały się, jak wyglądali babcia i dziadek, kiedy byli mali, w jakie zabawy się bawili. Dzieci opowiadały, co najbardziej lubią robić ze swoimi dziadkami, a także dzieliły się z grupą ulubionymi wspomnieniami o swoich dziadkach. Wykonały wizerunek portretów seniorów , które rozpoznać musieli  rodzice. W czasie tych działań  wysłuchały opowiadania Iwony Salach „Najlepszy prezent” oraz na tę okoliczność  przygotowały podarunki własnoręcznie pomalowane farbami. Przedostatni tydzień dotyczył sportów i zabaw zimowych. Dzieci  zapoznały się z polskimi mistrzami sportów zimowych. Wspólnie w czasie burzy mózgów zastanawiały się, jakimi słowami można opisać charakterystyczne cechy mistrza sportowego. Przyjrzały się dyplomom, medalom i pucharom. Zastanawiały się, jak można wyrazić emocje towarzyszące podczas zdobywania medalu. Na podstawie poznanych nazw sportów zimowych oraz rekwizytów z nimi związanych dzieci dokonywały analizy i syntezy, dzieliły słowa na sylaby, na głoski a następnie zastanawiały się, jaką głoskę słychać na początku i na końcu słowa. Dzieci poznały kolejne litery i na ich podstawie  odszukiwały wyrazy z głoskami , zaznaczały litery , pisały litery po śladzie i samodzielnie, porównywały wyrazy, wyszukiwały i zaznaczały litery, którymi się różnią, łączyły sylaby w wyrazy. Dzieci również uczyły się rozwijania umiejętności współpracy i stosowania zasad fair play podczas zawodów grupowych.  Kontynuowały mruczanki sylabowe na podstawie muzyki instrumentalnej znanych piosenek.  Ciekawe doświadczenie dzieciaki zdobyły w ostatnim tygodniu stycznia. Tu wysłuchały wielu przeróżnych baśni, bajek i legend. Wszyscy już wiedzą że bajka to nie to samo co baśń czy legenda. Wspólnie utrwalaliśmy pojęcie morał i szukaliśmy głównych przesłań w znanych baśniach. Dzięki temu dzieci miały okazję nauczyć się odróżniać fikcję od rzeczywistości, doświadczyć empatii oraz zrozumieć konsekwencje swoich zachowań. Na przykładzie znanych baśni dzieci utrwalały zasady bezpieczeństwa. Uczestniczyły w zabawach ruchowych i muzycznych, uczyły się śpiewać popularną piosenkę z Akademii Pana Kleksa –  Witajcie w naszej bajce .  Brały udział w zabawach   dramowych, rysowały ilustracje do bajek, obejrzały  przedstawienie Bazyliszek. Na przykładzie opowiadania utrwaliły zasady kulturalnego zachowania się w teatrze lub miejscu użyteczności publicznej. W codziennych aktywnościach  poznały literę S, s, B, b oraz zapoznane zostały z monografią cyfry 9. Odczytywały sylaby z poznanych liter łącząc spółgłoski z samogłoskami oraz kontynuowały pisanie wyrazów licząc głoski w wyrazach.  Styczeń obfitował w przeróżne działania werbalne bo o to chodziło by sprawniej wyrażać swoje myśli i stosować je w codziennych działaniach i konkretnych sytuacjach. Zatem jesteśmy coraz bardziej zdolni i mądrzejsi!

 

Małgorzata Herczuk

 

SKONTAKUJ SIĘ Z NAMI

Szkoła Podstawowa im. ks. Bernarda Sychty

w Puzdrowie

Puzdrowo 32, 83-340 Sierakowice