Zdolni z Pomorza

Dwie uczennice z klasy 8, Dominika Damaszk i Karolina Młyńska, uczestniczyły od 18 do 23 września w Pomorskich Warsztatach Naukowych realizowanych przez kadrę Uniwersytetu Gdańskiego w ramach projektu unijnego Zdolni z Pomorza. Oto relacja naszych uczennic:

Pierwszego dnia po pysznym śniadaniu poznaliśmy tajniki ludzkiej pamięci. Dowiedzieliśmy się jak lepiej zapamiętywać, uczyć się oraz robić notatki. Mieliśmy okazję popracować w grupach oraz pozwiedzać budynek Wydziału Biologii Uniwersytetu Gdańskiego. Sprawdzaliśmy jakość naszych zmysłów i pamięci. We wtorek udaliśmy się na wykład z matematyki. Mieliśmy okazję dowiedzieć się kilka ciekawostek o liczbie pi. Po krótkiej przerwie wysłuchaliśmy wykład o chemicznych marzeniach Sherlocka Holmesa. Zajęcia te były bardzo ciekawe i wciągające. Następnie poszliśmy do laboratorium gdzie robiliśmy różnorodne doświadczenia. Po zjedzeniu pysznego obiadku wyruszyliśmy na zajęcia z szyfrowania sposobem Cezara. Na kolejnych zajęciach poznaliśmy różne bryły, które również składaliśmy z papieru. Po tym liczyliśmy ile ma ścian, krawędzi oraz wierzchołków. Następnego dnia w środę zaczęliśmy dzień od zajęć artystycznych, gdzie stworzyliśmy piękne kartki z diodami led. Wykonane kartki zrobiły na nas wielkie wrażenie. Po krótkiej przerwie zaczęliśmy wykład o informatyce i dowiedzieliśmy się trochę o drukarce 3D. Udało się nawet wydrukować figurkę. Po obiedzie ruszyliśmy na wykład z historii, na którym poznaliśmy gry dotyczące wojny światowej oraz historii Polski. Kolejne zajęcia były z języka polskiego, którym głównym tematem był komunikat. Lekcja była bardzo ciekawa i interesująca. Po ostatnim posiłku pojechaliśmy pociągiem do Gdańska. Naszym celem był spacer po Starym Mieście Gdańsk. Mieliśmy okazję podziwiać fontannę Neptuna, Kościół Mariacki oraz budynek Akademii Sztuk Pięknych. Gdy wracaliśmy zahaczyliśmy Forum Gdańsk. W czwartek udaliśmy się na zajęcia z fizyki „Jak to się dzieję że prąd przychodzi do domu”. Po tym ciekawym wykładzie udaliśmy się na lekcje matematyki gdzie sprawdzaliśmy swoją logikę, rozwiązując zagadki. Później zajęliśmy się łączeniem przewodów elektrycznych. Po tych ciekawych zajęciach mieliśmy okazję mierzyć lot kuli z procy. Po pysznym obiedzie wyruszyliśmy na kolejne zajęcia aby się dowiedzieć jak działa serce oraz czym jest spektroskopia. Wieczorem poszliśmy do teatru muzycznego w Gdyni na ” Something Rotten „, który zachwycił wszystkich bez wyjątku. Ostatni dzień naszych warsztatów rozpoczęliśmy od spakowania walizek. Po śniadaniu wybraliśmy się do Muzeum Emigracji, w którym mieliśmy okazję dowiedzieć się, jak wyglądała podróż Polaków do Ameryki oraz w jakich warunkach musieli przetrwać. Mogliśmy również sprawdzić, czy nasi przodkowie emigrowali. W tym interaktywnym muzeum mieliśmy możliwość przeczytania wielu ciekawych rzeczy, np. o statku Batory oraz o życiu rodziny Sikorów. Kiedy wróciliśmy na uniwersytet, czekał na nas obiad. Po zjedzeniu posiłku wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszych domów. To był bardzo udany wyjazd, który na długo pozostanie w naszej pamięci.